تنهامطالب

مطالب جدید ودیدنی هر روز بهتر از دیروز

تنهامطالب

مطالب جدید ودیدنی هر روز بهتر از دیروز

چرا سن سکته قلبی در ایران کاهش یافته است؟

دکتر عنایت ا... کریمیان اظهار کرد: عوامل بسیاری در موردکاهش سن سکته قلبی دخیل هستند از جمله اضافه وزن، کم تحرکی، بیماری‎های کلیوی، دیابت، فشارخون کنترل نشده، زمینه‎های ارثی، رژیم غذایی پرچرب، مصرف دخانیات، اضطراب و استرس که از عوامل مهم در بیماری‎های عروق کرونری هستند.

وی افزود:ایران نیز به لحاظ برخی عوامل خطرساز در این زمینه با سایر کشورها در یک رده قرار دارد، اما وجود استرس و اضطراب بالا باعث شده منحنی سن سکته رو به پایین سوق پیدا کند. همچنین با صنعتی شدن جامعه، تمایل به طرف غذاهای فست فودی و پرچرب بیشتر شده و از فرهنگ و آداب و رسوم سنتی در حیطه رژیم غذایی فاصله گرفته شده است.

این فوق  تخصص جراحی قلب، تصریح کرد: وجود چنین عواملی علاوه بر بروز مشکلات قلبی باعث ایجاد برخی سرطان‎ها می شود. همچنین شیوع دیابت در جامعه باعث تنگی عروق کرونری می  گردد. گفتنی است، روش‎های صنتعی نیز تأثیر به سزایی در تشدید دیابت دارند.

کریمیان با اشاره به وجود فشارخون در جامعه، اظهار کرد: در حال حاضر در جامعه ما 20 درصد مردم دچار فشارخون بالا هستند که فقط 10 درصد آن ها شناخته و کنترل شده هستند.

وی با اشاره به مصرف رو به افزایش دخانیات در جامعه، اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش سن سکته قلبی در ایران مصرف دخانیات در شکل جدید به ویژه به صورت قلیان است، به همین جهت باید آموزش‎های خاصی برای منع استفاده از مصرف دخانیات صورت گیرد چرا که تأثیرات ناخوشایند دیگری نیز دارد.

این فوق  تخصص جراحی قلب در ادامه گفت: ایجاد پایگاه‎ های سلامت نقش به سزایی در این زمینه دارد، هر چند تاکنون چندان قوی عمل نکرده‎اند. کنترل چاقی و فرهنگ پرداختن به ورزش‎های همگانی باعث نشاط روحی و جسمی شده و تا حد زیادی از سکته قلبی جلوگیری می‎کند.

کریمیان با اشاره به سن سکته قلبی در بین مردان و زنان، خاطرنشان کرد: مردان تا سن 60 سالگی بیشتر در معرض خطر هستند، چرا که هورمون‎های زنانگی از ابتلا به سکته قلبی پیشگیری می کند، اما از سنین 60 به بالا در بین مردان و زنان به حالت یکسان می رسد. 5 تا 10 درصد از سکته‎ها با عوامل گفته شده منجر به مرگ می شوند. همچنین سکته در سنین پایین بیشتر باعث مرگ می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.